Sipke Bakker

“Ik heb nooit sigaretten gerookt, maar van mijn grootvader Sipke heb ik meegekregen om af en toe een sigaartje op te steken.”

Sip Bakker is manager externe en economische zaken van het PCC en directeur van het Peter de Grote Festival. Hij maakt geen deel uit van het bestuur, maar is er als adviseur nauw bij betrokken.
Daarom een nadere kennismaking met de man, die al meer dan veertig jaar aan het
conservatorium is verbonden.

“Bij ons thuis draaide het om muziek. Mijn moeder was orgeldocent en mijn vader (Piebe Bakker) was directeur van de muziekschool in de Zuidwesthoek van Friesland en dirigent van allerlei harmonie- en fanfareorkesten in de regio en verder. Alles stond in het teken van de lessen en het dirigeren. De trombone is mijn instrument. Mijn muzikale carrière begon bij de fanfare van Koudum. Ik vond het prachtig om samen met anderen te musiceren. Daarvoor is de trombone uitermate geschikt. Het is geen instrument waarop je in je eentje op een achterafkamertje speelt.

In 1974 werd ik student aan het Stedelijk Conservatorium Groningen. Tijdens mijn studie heb ik in het Noordelijk Filharmonisch Orkest gespeeld. Tussen die profi’s leerde ik als ‘de Benjamin van het NFO’, zoals een journalist van het Nieuwsblad van het Noorden mij in een artikel noemde, snel en veel. Na mijn afstuderen had ik een geweldige tijd bij allerlei omroeporkesten, waaronder de Skymasters, het Vara Dans Orkest en het Metropole Orkest. Toen mijn oude leermeester Koos Platteeuw met pensioen ging, heb ik gesolliciteerd. Daarbij kwam mijn ervaring in bigbands goed van pas. Zo werd ik, amper een jaar na mijn afstuderen, hoofdvakdocent trombone op het conservatorium.

De jarenlange blootstelling aan luide muziek eiste rond 2000 zijn tol. Ik kreeg last van mijn gehoor. Om erger te voorkomen heb ik het orkest- en dirigeerwerk geleidelijk aan afgebouwd. Een paar jaar geleden heb ik zelfs mijn trombone verkocht. Ik wil geen concessies doen.

In diezelfde tijd begon het Peter de Grote Festival. Dat dwong me ook keuzes te maken. Vanaf de allereerste editie in 1997 ben ik medeorganisator.

Sinds 2014 heb ik ook het Haydn Muziek Festival in portefeuille.